slovenský raj
husky logo

Partneri AHS :

HUSKY
výrobca kvalitného outdoorového oblečenia, batohov, spacích vakov a stanov.

DAJAMA vydavateľstvo
sa od začiatku svojej existencie venuje propagácii regiónov Slovenska a vydávaniu publikácií o jeho geograficko-historických oblastiach.

Krásy Slovenska
Turisticko-vlastivedný časopis pre tých, ktorí majú radi turistiku, cestovanie a neustále objavovanie Slovenska.

vytlačiť stránku

Ubytovanie :

penzion Patierna Penzión Pastierňa
Navštívte vyhľádavaný penzión na okraji obce Dedinky, obklopený galériou Gačovských skál ....

chata Piecky Chata Piecky
Jej názov je odvodený od niekdajšej píly a ešte dnes je tu možno nájsť niekoľko pôvodných zrubových ....

privat Cassiopea Privát Cassiopea
Ubytovanie Cassiopeia sa nachádza v južnej časti Národného parku Slovenský raj v obci Mlynky ....

Kláštorisko Kláštorisko
Klaštorisko -jediné turistické stredisko vo vnútri Slovenského raja je aj významnou archeologickou lokalitou....

slovensky_raj

Východiskový bod : Kláštorisko

Do Kyseľa a Malého Kyseľa

Kláštorisko – Kyseľ – Malý Kyseľ – Malá Poľana – Palc – Podlesok

Poloha : Slovenský raj (sever) – západná časť
Východiskový bod : Kláštorisko
Cieľový bod : Podlesok, zastávka SAD, parkovisko.
Časový rozvrh : Kláštorisko – Kyseľ-náhradná trasa 1/2 hod. – Kyseľ-rázcestie 3/4 hod. – Suchá Belá-vrch 1 hod. – Glac-Malá Poľana 1/4 hod. – Malá Poľana 1/4 hod. – Palc 1 hod. – Píla 1/4 hod. – Podlesok 1 hod
Spolu : 5 hod
Prevýšenie : 442 m

Náročnosť : stredne náročná trasa. Namáhavé sú najmä úseky v tiesňave Kyseľ na náhradnej trase a na začiatku tiesňavy Malý Kyseľ. Bezpečnosť turistov tu zvyšujú rebríky, reťaze, stúpadlá a mostíky. Prechod tiesňavou je jednosmerný, môže sa ísť len proti toku potoka! Zvyšná časť túry vedie nenáročne po lesných cestách a chodníkoch, časť aj po málo frekventovanej štátnej ceste. V závere túry treba absolvovať krátky náročný úsek v Tesnine zabezpečený horizontálnymi drevenými rebríkmi. Na trase sa viackrát mení farba turistických značiek. Napriek tomu, že je dobre značkovaná, vyžaduje si zvýšenú pozornosť.
Popis trasy : prvá časť túry prechádza NPR Kyseľ . V úvode možno obdivovať takmer dych vyrážajúcu hornú časť tiesňavy Kyseľ s Obrovským a Karolínyho vodopádom. Dolná časť je od roku 1976, v ktorom ju postihol ničivý požiar, uzavretá. Ďalej trasa pokračuje tiesňavou Malý Kyseľ v až do lúčneho prostredia planiny Glac. Zostup z planiny do Píľanskej doliny ponúka výhľady do mohutnej tiesňavy Veľký Sokol. V závere trasa vedie širokou riečnou dolinou popri potoku Veľká Biela voda, krátko aj kaňonovitým úsekom do Podleska. Začneme pri reštaurácii v Kláštorisku (770 m) a po modrej značke (2829), ktorá vedie spolu s červenou značkou (0911) západným smerom, krátko vystúpime lesom. Ďalej sledujeme už len modré značky a popri vyhliadke na Kyseľ zostúpime k rázcestiu Kyseľ-náhradná trasa (705 m). Odbočíme doľava a po žltej značke klesneme do tiesňavy Kyseľ. Pokračujeme dole riečiskom a pomocou stúpačiek a reťazí prejdeme cez takmer nepriechodné zúženie tiesňavy. O chvíľu sa dostaneme na mostík nad Obrovským vodopádom. Pôvodne priechodný úsek pod mostíkom je pre turistov uzavretý. Od mostíka pokračujeme cez kovový rebrík opäť po pravom brehu Kyseľa. Pokračujeme v stúpaní popri riečisku a cez mostík nad škárou a neskôr cez Karolínyho vodopád prídeme ku križovatke Kyseľ-rázcestie (688 m). Tu si po krátkom, ale náročnom úseku trasy môžeme trošku oddýchnuť. Pokračujeme modrou značkou (2829) do tiesňavy Malý Kyseľ. Miešaný les tu zdobí chránený strom tis obyčajný. Krátko vystúpime riečiskom do výrazného zúženia tiesňavy k Malému vodopádu. Skalný stupeň prekonáme po kovovom rebríku. Na pohľad takmer nepriechodným zúžením prejdeme vďaka sústave drevených horizontálnych rebríkov. Minieme najjagavejšiu perlu tiesňavy – Machový vodopád padajúci do Malého Kyseľa z bočnej severnej terasy. Ďalšie 100 m dlhé zúženie tiesňavy prekonáme po drevených rebríkoch. Po rozostúpení skalných stien vystúpime už pohodlnejšie riečiskom a v závere pôjdeme strmšie až na rázcestie Suchá Belá-vrch (959 m). Pokračujeme modrou značkou južným smerom po asfaltovej lesnej ceste a pohodlnou chôdzou prídeme k rázcestiu Glac-Malá poľana (992 m). Pôjdeme po starej Glackej ceste, ktorá kedysi spájala Gemer so Spišom. Na výraznej lúčnej poľane sa otvára výhľad juhozápadným smerom na Havraniu skalu. Stále po modrej značke pohodlne prídeme okrajom poľany k rázcestiu Malá poľana (990 m), kde opustíme Glackú cestu a pokračujeme doprava a dole červenou značkou (0910). Najskôr pôjdeme zvlneným zalesneným terénom planiny Glac, neskôr klesneme hrebeňom Palc s výhľadom do výraznej tiesňavy Veľký Sokol. Zalesneným úbočím zostúpime k rázcestiu Palc (868 m), kde odbočíme doprava na žltú značku (8890). Strmo klesneme a lesnou cestou zostúpime do osady Píla (581 m), ktorá sa nachádza v doline Veľkej Bielej vody. Príťažlivú tvár riečnej doliny tvaru písmena V vytvárajú zalesnené svahy a širšie lúčne dno s potokom. Z osady pokračujeme severovýchodným smerom po zelenej značke (5724) najprv pohodlne po štátnej ceste, neskôr odbočíme na chodník doprava k riečisku. V zúžení doliny tesne pred jej vyústením do Hornádskej kotliny prejdeme kaňonovitým úsekom Tesnina zaisteným technickými pomôckami. V jeho závere vstúpime do osady Podlesok (550 m). Výlet ukončíme pred recepciou autokempingu.

1.Kyseľ (národná prírodná rezervácia) najväčšie chránené územie v Slovenskom raji s rozlohou 9,5 km2. Rezerváciu tvorí Vyšný a Malý Kyseľ spolu so Sokolou dolinou a s časťou doliny Bieleho potoka (500 až 1 000 m). Nachádzajú sa tu bizarné bralá, jaskyne (Medvedia jaskyňa) a vodopády (Závojový vodopád, Barikádový vodopád, Kaplnkový vodopád). Ochranu si zaslúžia aj lesné a skalné spoločenstvá so zriedkavou flórou a faunou.
2.Malý Kyseľ turisticky prístupná a pomerne krátka odnož tiesňavy Kyseľ. Leží na východnom okraji planiny Glac. Potok, ktorý ňou preteká, pramení pod Malou poľanou a vytvára Malý a Machový vodopád. Turistický chodník vedie len v smere proti toku potoka.