slovenský raj
husky logo

Partneri AHS :

HUSKY
výrobca kvalitného outdoorového oblečenia, batohov, spacích vakov a stanov.

DAJAMA vydavateľstvo
sa od začiatku svojej existencie venuje propagácii regiónov Slovenska a vydávaniu publikácií o jeho geograficko-historických oblastiach.

Krásy Slovenska
Turisticko-vlastivedný časopis pre tých, ktorí majú radi turistiku, cestovanie a neustále objavovanie Slovenska.

vytlačiť stránku

Ubytovanie :

penzion Patierna Penzión Pastierňa
Navštívte vyhľádavaný penzión na okraji obce Dedinky, obklopený galériou Gačovských skál ....

chata Piecky Chata Piecky
Jej názov je odvodený od niekdajšej píly a ešte dnes je tu možno nájsť niekoľko pôvodných zrubových ....

privat Cassiopea Privát Cassiopea
Ubytovanie Cassiopeia sa nachádza v južnej časti Národného parku Slovenský raj v obci Mlynky ....

Kláštorisko Kláštorisko
Klaštorisko -jediné turistické stredisko vo vnútri Slovenského raja je aj významnou archeologickou lokalitou....

slovensky_raj

Východiskový bod : Spišská Nová Ves

Cez Košiarny briežok na Medvediu hlavu

Spišská Nová Ves – Košiarny briežok – Medvedia hlava – Kvašné lúky – Spišská Nová Ves

Poloha : Slovenský raj (sever) – východná časť
Východiskový a cieľový bod : Spišská Nová Ves, zastávka SAD, zastávka ŽSR
Časový rozvrh : Spišská Nová Ves – Košiarny briežok 3/4 hod. – sedlo Medvedia hlava 1 hod. – Medvedia hlava 1/4 hod. – rázcestie Pod Medveďou hlavou 1/4 hod. – Kvašné lúky 1 1/4 hod. – Spišská Nová Ves 3/4 hod.
Spolu : 4 1/4 hod
Prevýšenie : 433 m

Náročnosť : nenáročná okružná túra vedúca väčšinou po kvalitných cestách a chodníkoch. Namáhavý je iba výstup zo sedla Medvedia hlava na hrebeň. V dôsledku kalamity je pri krátkom zostupe na rázcestie Pod Medveďou hlavou sťažená orientácia, ťažkosti môžu nastať aj pri klesaní cez Kvašné lúky.
Popis trasy : celá trasa vedie po žltej turistickej značke príťažlivým lúčnym a lesným prostredím v okolí chatovej oblasti Košiarny briežok s možnosťou občerstvenia. Trasa sa začína pri železničnej stanici v Spišskej Novej Vsi (470 m), ktorú po žltej značke (8738) pretína v severojužnom smere. V stúpaní pred tehelňou odbočíme doľava a popri zástavbe rodinných domov vyjdeme z mesta. Pokračujeme poľnou cestou pomedzi trávnatú plochu letiska a záhradkársku oblasť Červený jarok. Popri chatkách vojdeme do lesa a zídeme k potoku. Asfaltovou lesnou cestou mierne vystúpime k rázcestiu pri chatovej oblasti Košiarny briežok u (528 m). Pred nami sa otvorí pekný výhľad na rovnomennú prímestskú rekreačnú oblasť. Pokračujeme po žltej značke stálym stúpaním po úzkej asfaltovej ceste, ktorá vedie väčšinou lesom, do sedla Medvedia hlava (815 m). Vpravo (na severozápade) sa nachádza nesprístupnený vrch Matka Božia, ktorý spolu s vrchom Medvedia hlava pôvodne tvoril samostatný plošinový celok. Trasa v sedle opúšťa asfaltovú cestu a pokračuje doľava miernym stúpaním po lesnej ceste a neskôr strmším chodníkom na hrebeň Medvedej hlavy v (903 m – priamo na vrchol značka nevedie).Odmenou za vynaloženú námahu je pekný výhľad do Hornádskej kotliny s okolitým vencom hôr. Na východe vidieť Branisko a Čiernu horu, na juhovýchode Volovské vrchy. Z hrebeňa strmo klesneme cez rúbanisko k rázcestiu Pod Medveďou hlavou (865 m). Ďalší pokles je miernejší a vedie doľava po žlto značkovanej lesnej ceste. Pôjdeme striedavo cez les a rúbaniská až po rozľahlé Kvašné lúky (771 m). Pokračujeme nevýraznou poľnou cestou, prejdeme popri vodojeme a stálym klesaním sa dostaneme k hospodárskym dvorom na okraji Spišskej Novej Vsi. Na tomto mieste odbočíme z poľnej cesty doľava na chodník vedúci pozdĺž hlavnej cesty. Neskôr sa vydáme doprava a pôjdeme dolu Spišskou Novou Vsou (470 m) okolo hotela Preveza. Za Hornádom vyjdeme na námestie k radnici. Trasu možno v zime absolvovať aj na bežkách. Variant: Z rázcestia Pod Medveďou hlavou možno zostúpiť po modrej značke (2828) do mestskej časti Novoveská Huta, ktorú so Spišskou Novou Vsou spája pravidelná autobusová linka (spolu: 3 hod.). Peší turisti sa môžu do mesta dostať po zelenej turistickej značke (5729) cez Pieskovec za 1 3/4 hod. (spolu: 4 3/4 hod.).

1.Košiarny briežok (Smižany) chatová osada založená v šesťdesiatych rokoch 20. storočia. Nachádza sa v ochrannom pásme NP Slovenský raj na rozľahlých lúkach západne od Spišskej Novej Vsi a južne od Smižian, s ktorými ju spája asfaltová komunikácia. V minulosti bola strediskom ťažby dreva. V lokalite sa nachádza pomerne výdatný prameň Grófska studňa, ktorého voda však podľa niektorých odporúčaní nie je vhodná na konzumáciu.
2.Medvedia hlava lesom zarastený vrch bez možnosti výhľadov, ktorý spolu s vrchom Matka Božia predstavuje zvyšky prapôvodnej plošiny.